Saturday, September 19, 2009

3 masakan.... Hebat berperang kat dapur.


Selesai dialysis hari ni, tidaklah begitu pening sangat kerana sebelum selesai 4 jam masa dialysis, SN dah berhentikan tarik air kerana selepas 3 jam dialysis dan tarik air dah dapat 2kg, akak terasa pitam pula. SN berhentikan proses tarik air dan biarkan mesin dialysis berjalan sehingga 4 jam. Pernah hari Rabu lalu, akak biarkan proses dialysis sehingga 4 jam dan tarik air 3.5 kg, badan akak tak boleh tahan. Pulang dengan berat 51 kg tetapi akak rasa telinga berdengung dan pitam kerana hyphoglecemia... (badan mengalami kekurangan air dan tekanan darah pun rendah).

Setelah selesai dialysis, akak pun pulang bersama suami dan anak sulung yang sama-sama mengikut akak ke dialysis. Bila ditanya apakah juadah berbuka yang mereka mahu, anak akak memang menyukai sambal sotong, meminta dibuatkan nasi lemak dan sambal sotong manakala suami akak selepas membeli sebatang lemang di seksyen 5, ingin membeli rendang yang disediakan oleh penjual tersebut. Tapi mengenangkan selalunya hampa sahaja rasa rendang yang siap dijual, akak pun terus menyatakan biarlah akak buatkan rendang dan kuah kacang.

Sebaik sampai di rumah, akak berehat sebentar dan selepas solat Asar, akak pun bersiap-siap untuk memulakan tugas memasak. Setelah bahan-bahan utama disediakan oleh bibik, maka kerja-kerja memasak pun menjadi mudah.

Untuk rendang, memang senang. Masukkan semua dalam kuali, then bila dah pekat sikt barulah masukkan ayam. Untuk masakan kuah kacangnya pun agak mudah. Masakkan cili dan masukkan bahan kisar dan kemudiannya masukkan santan dan kacang... tunggu lama atas dapur hingga pekat.

Tapi untuk sambal sotong memang agak payah sikit sebab sotongnya hanya direndam tengahari tadi dan petang ini masih keras. Maka, terpaksalah digunakan sodium bikarbonate untuk membantu melembutkan sotong. Phewwww..... untung juga boleh lembut. Kalau tidak mahu tanggal gigi menggigitnya nanti.

Nampaknya berbuka ni, memang sedap lah lauknya. Bayangkan Aisyah yang berusia 4 tahun dah bawa pinggan minta lagi ayam masak rendang. Memanglah begini selalunya...masakan yang kita buat cincai-cincai...boleh jadi sedap dan makanan yang setengah maut kita usahakan membuatnya, tak sedap. Nasib-nasib lah kalau sedap.


No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...