Monday, September 14, 2009

Jalan-jalan ke selatan Thailand.

Semasa kami tinggal di Pulau Pinang, kami sering pergi bercuti di Hadyai, Thailand. Ketika itu wilayah selatan Thai masih aman dan belum bergolak dengan letupan bom dan pembunuhan.
Pernah bapa mertua akak mengajak kami pergi bercuti ke Hadyai, Songkla, Pattani, Narathiwat dan Yala. Kami bermalam di Hadyai, Pattani dan Yala.
Hari pertama, kami sibuk menyopping di Hadyai... esoknya kami bertolak ke Songkla, Narathiwat dan Pattani. Waktu makan tengahari kami menjamu selera di kedai tomyam di Pattani. Kami order menu tomyam dan yang istimewanya adalah daging lidah goreng. Punyalah sedap, sampai 3 kali order. Masakannya cukup sedap. Sayang sekali masa tu, akak takda digital kamera. Dan masa tahun 2003 belum pandai nak buat blog. Jika tidak, setiap langkah kami kemana-mana pun tentu ada gambar yang dapat disertakan.
Bermalam di hotel di Pattani, memang best. Masakan yang disediakan sesuai dengan selera dan yang penting, halal.
Esoknya, kami meneruskan perjalanan ke Yala. Perjalanan melalui lebuh raya yang tidak bertol ke wilayah selatan Thai, memang menyeronokkan dengan pemandangan kampung-kampung dan penduduk tempatan. Sempat juga kami singgah membeli jualan-jualan penduduk tempatan yang menjual keropok, belacan dan buah-buahan.
Alhamdulillah lah, sempat juga kami berjalan di selatan Thailand sebelum kekecohan seperti sekarang ini. Yang penting dapat merasa tomyam yang oiginal dan sedap. Daging merahnya pun guna lidah lembu bukannya daging lembu yang di hiris tebal-tebal.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...