Tuesday, September 8, 2009

Keluarga Kembangan.

Masa anak akak darjah satu, dalam pelajaran sivik ada diajar Keluarga kembangan. iaitu keluarga asas dari datuk dan nenek dan anak-anak telah berkembang menjadi keluarga kembangan. Bila anak-anak tersebut berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri.

Cerita yang ingin akak bawakan disini ialah, walaupun cerita sebuah keluarga ini pada asalnya tiada kena mengena dengan akak, penerimaan mereka terhadap akak membuatkan seperti akak ni sebahagian dari mereka.

Mulanya akak berkenalan dengan salah seorang anggota keluarga mereka yang bernama Zuraida dimana kami sama-sama menganggotai Persatuan Bulan Sabit Merah. Setiapkali ada perjumpaan persatuan, kami sama-sama mewakili sekolah kami untuk perjumpaan tersebut.

Pada suatu hari, terasa ringan saja mulut akak menyapanya. Bila berbalas-balas soal jawap, hubungan pun mesra. Perjumpaan seterusnya membuat kami berasa selesa sekali berbual mesra.

Setelah mesra, bertukar nombor talipon lah pulak... Bila ada lapang contohnya hari sabtu, kami rajin keluar menonton wayang, main tenis, pergi library dan menyopping.

Kadang-kadang ada masanya, kami kunjung mengunjung kerumah masing-masing. Perkenalan bukan setakat dengannya, dah termasuk ibu iaitu umi, kakak, kak Ani dan Kak Long dan anak-anak saudaranya iaitu Iqbal, Alita dan Deeb. Mereka juga turut mengenali emak akak.

Apabila emak akak meningggal dunia, hubungan kami menjadi bertambah rapat. Kak Long dan ibunya, Umi mengajak akak terus tinggal bersama-sama mereka. Penerimaan dan kemesraan pihak keluarga mereka terhadap akak, membuatkan akak selesa tinggal bersama-sama mereka. Tak pernahlah terbetik kata-kata dari mana-mana anggota keluarga mereka samada berapa lama nak menumpang, tak bayar apa-apalah..memang tak pernah terdengar.

Disitulah pula akak menumpang kasih dan sehinggakan bila sakit pening pun mereka yang ambil tahu. (Kan macam keluarga sendiri).

Bayangkanlah punya besar jasa mereka pada akak sehinggakan untuk mencari kedudukan pusara emak akak pun mereka yang uruskan dan urusan menggantikan nama arwah emak dalam geran pun mereka yang uruskan sehingga selesai berdasarkan Surat Hebahan Semasa Hidup yang dibuat oleh arwah emak. Hinggakan urusan akak ke tanah suci pun diuruskan oleh keluarga ini.

Nak akak tambah lagi, urusan kenduri kendara akak semasa ingin mendirikan rumahtangga pun keluarga merekalah yang uruskan... Memang besar sekali budi dan jasa mereka, hanya ALLAH Swt sahaja yang membalasnya.

Umi telahpun meninggal dunia pada May 2006. Semuga Allah mencucuri Rahmat keatas rohnya dan menempatkannya bersama-sama mereka yang ALLAH kasihi. Dan Iqbal yang paling kami kasihi,( akak sama-sama melihat pembesarannya sejak dari umur setahun hingga berumahtangga) telahpun kembali kerahmatullah pada Disember 2006.

Paling akak kesalkan kerana akak tak dapat sama-sama menziarah pada hari pengebumiannya kerana kami sekeluarga semasa itu berada di Hanoi, Vietnam. Panggilan talipon pada subuh itu benar-benar mengejutkan. Semuga Allah mencucuri Rahmat keatas rohnya dan menempatkannya bersama-sama mereka yang ALLAH kasihi.

Buat Kak Long, Kak Aini dan Zuraida...... kasihsayang yang diberikan benar-benar tulus dan ikhlas. Hanya Allah sahajalah yang dapat membalas segala budi baik semua.

Jazakallahu khairan kathira.


No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...