Wednesday, September 16, 2009

Besar Jasamu Yang.


Akak ingat nak beritahu secara bersemuka pada suami, tapi pernah akak cuba, tapi tak berjaya. Akak dah cuba ketika masih dalam wad Ogos lalu, tapi biasalah.... kita ni bukannya pandai ikut skrip. Dah siap skrip dah, tapi bila cakap, kerongkong tersekat-sekat.

Okay... pertama sekali orang (akak memang berbahasa gantinama-orang) berjanji pada Yang bahawa orang akan jaga disiplin air... Orang akan menjaga air sedaya yang mungkin. Walaupun air tersebut akan melompat masuk dalam mulut, orang akan cuba sekat.

Orang dah setahun dah dialysis. Orang dah 3 kali sesak nafas akibat lebih air. Tapi kejadian 1 pagi, 10 Ogos lalu benar-benar mengesankan apabila Yang bagitau, Yang sendiripun dah terasa nak sakit jantung kerana dalam kerjaya Yang sebagai seorang doktor, tanda-tanda yang orang alami pagi tu, memang menunjukkan tanda seperti orang yang sudah dekat nak mati. Dengan anak-anak yang masih kecil, sepatutnya... perjalanan untuk membesarkan anak-anak masih panjang lagi. Walaupun semuanya kerja Allah dan kita tak bolehlah make sure boleh hidup sehingga semua anak-anak dah kawin baru nyawa diambil, tapi buat diri orang.... langkah-langkah penjagaan itu perlu. Jangan sampai, paru-paru berendam dengan air dan jantung membengkak akibat lebihan air.

Orang sedar, setiapkali jadi masalah, walaupun mudah dapatkan rawatan yang terbaik dari doktor-doktor pakar dan petugas-petugas kesihatan tak kira pukul berapa pun....orang kena bertimbangrasa juga... Kena jaga disiplin air maka taklah sampai masuk wad. Taklah sampai pakar bius seperti Dr Rohani kena datang pukul 1 pagi untuk intubate dan ventilate orang. Belum lagi kira Doktor Norli dan Doktor Azura kena datang ke CCU untuk buat Chest Tube untuk orang sebab nak keluarkan air lebih dari paru-paru yang terendam dengan air.

Pagi itu juga, Staff nurse Diana kena tunggu dari pukul 2 pagi hingga 5 pagi untuk buat dialysis kerana paru-paru orang dah terlebih air. SN Diana terpaksa pulak sediakan mesin untuk orang dialysis sehingga 2 mesin kena siapkan kerana nak ikut kesesuaian keadaan orang masa tu. (Masa tu, orang punya BP rendah, tak boleh guna mesin dialysis biasa, kena guna yang lain ). Tapi... tak boleh guna juga.
Belum lagi para petugas ambulan dan Wiwi yang sama-sama datang membantu mengangkat/membawa orang turun dari master bedroom turun tangga hingga kebawah.

Tiapkali orang menerima rawatan di CCU, maka staff Nephro dari unit dialysis kena lah naik ke wad CCU untuk orang dialysis. Berdeda-dedalah dan bergilir-gilirlah MA Hj Sulaiman, MA Rozi, MA Rofaizi, MA Lutfi, MA Faizun, MA Hj Mulok, SN Diana, SN Romela, SN Lia dan SN Zuraida kena bertugas pasang mesin di CCU hanya untuk orang. Dr Goh, Dr Gan, Dr Malini dan Dr Hanim kenalah pulak membuat round hingga ke CCU. Dan yang paling penting ialah Yang iaitu doktor peribadi/teman sekatil/suami/abah kepada 4 puteri paling sibuk memikirkan rawatan yang terhabis baik untuk orang.

Sejak orang kena penyakit ni, Yang banyak menolak tawaran pergi keluar negeri untuk conference dan meeting. Pernah meeting dalam negeri pun Yang kena ketepikan demi menjaga orang yang masih tak sudah-sudah berdegil dalam menjaga disiplin air.

Semasa PTK 6 yang tempuhari pun Yang kena banyak korbankan masa berkejar dari Shah Alam ke hospital dan kerumah. Mana nak buat assignment untuk presentation lagi, nak kena ambil orang pulang balik dari hospital ke rumah. Untung baik juga orang tak masuk wad.. kalau tak... memang cancel juga PTK tu.

Sepanjang 18 tahun kita berumahtangga, orang memang beruntung. Orang tak pernah kena cubit, pukul tapi orang yang selalu dok lepak lepuk kat Yang. Yang juga tak pernah keluar malam jumpa member kat kedai kopi, tak merokok, pergi karaoke, buat hal ke......
Anak-anak pula tak pernah dilibatkan dengan pergaduhan seperti pasangan suami isteri lain yang ada bergaduh mulut, kena sepak terajang dengan ayah mereka.

Bertanggungjawapnya Yang pada keluarga memang 'superb'. Perbelanjaan untuk keluarga memang jadi keutamaan Yang. Makanan untuk keluarga tak pernah kurang/putus. Kemudahan untuk kami Yang sediakan. Ikutkan dengan gaji Yang, Yang mampu bermewah-mewah untuk diri sendiri, tapi keluarga Yang dulukan. Bertuahnya kami yang menjadi sebahagian dari keluarga Yang.

Lebih-lebih lagi ketika orang mula sakit dulu, orang gaji masa tu tiada. Yang kena ambil cuti sebulan. Dengan orang yang sakit dan anak-anak tak sihat, Yang kena menjaga Ain yang sering termuntah. Muntah Ain, Yang bersihkan....Aisyah Yang siapkan makan pakainya.... Kakak dan Qeeb yang kena ke sekolah, Yang yang kena ambil dan hantar. Mana lagi nak sediakan makan untuk kita sekeluarga.

Bila diingatkan semula, orang patut banyak bersyukur dengan hidup orang kini. Allah dah kurniakan suami yang baik, anak-anak yang baik dan sihat dan kehidupan yang selesa. Untuk itu, kesedaran dalam penjagaan kesihatan harus menjadi keutamaan pada orang. Insya'Allah.

Dan dari orang, hanya ucapan ribuan terima kaseh yang tak terhingga atas jasa dan pengorbanan yang telah Yang berikan. Muga Allah memberi ganjaran yang besar buat Yang.

You're the Best. Yang..........

1 comment:

  1. SEMOGA TERUS BAHAGIA DAN MENJADI IKUTAN RAMAI...HIDUP BAHAGIA KERANA ALLAH

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...