Tuesday, September 22, 2009

Layanan di kedai makan.

Semalam, kami sekeluarga yang terdiri dari 12 orang dewasa dan 15 kanak-kanak telah singgah di satu kedai makan di Parit Jawa. Hajatnya nak merasa mee bandung muar yang 'tersohor' tu. Terkejut juga kerana pada hari raya kedua, mereka telahpun mula berniaga.

Setelah mendapat tempat duduk, kami pun menanti untuk di layan. Agak lama juga menanti, barulah datang seorang pelayan yang mengambil order. Olehkerana orang pun memang ramai di kedai tersebut, maka kami membuat order yang ringkas difahami.

Atok : Bagi 20 pinggan mee bandung dan 20 minuman dalam botol.

Maka kami pun bersangka baik dan menunggu.

Selepas lebih satu jam menunggu, bayangan air pun tidak nampak lagi apalagi mee bandungnya. Kanak-kanak kecil mula menggelisah kehausan kerana tidak memahami mengapa untuk menghantar air yang mudah begitu mengambil masa yang begitu lama. Air yang di pesan adalah minuman dalam botol, jika masukkan saja ais dalam gelas kemudian hantar kepada pelanggan, memang mudah tapi kami perlu menunggu hampir 2 jam untuk mendapatkan segelas minuman.

Mee bandung yang ditunggu, akhirnya datang dalam berperingkat-peringkat. Dalam masa 20 minit, datanglah 2 pinggan mee dan 20 minit kemudian, datang 2 pinggan lagi.... Untuk menyediakan 20 pinggan mee rebus, mereka mengambil masa yang terlalu lama. Selepas habis makan, barulah air dihantar.

Memang menguji kesabaran jadinya. Apa yang kami perhatikan ialah proses penghantaran mee dan air tidak mengikut sistem. Pernah terjadi, tukang buat airnya tiada dan di bahagian membuat air ditinggalkan kosong tanpa pengganti dalam satu jangkawaktu yang lama.

Proses menyediakan mee juga menjadi terganggu kerana pelanggan yang membeli bungkus didahulukan. Pelanggan yang datang hendak makan kena menunggu sehingga begitu lama membuatkan keenakan mee bandung muar tersebut menjadi hambar kerana terpaksa menunggu dengan begitu lama.

Wahai tokey kedai yang tersohor, cubalah ubah cara layanan dan sistem dalam menyediakan mee bandung dan air untuk pelanggan. Potensi untuk menjadi salah sebuah restoren makanan yang bagus dan enak memang ada tetapi sistem layanan pelanggan perlu ada yangmana perkara yang paling utama ialah:

1. Pelanggan yang datang dahulu, di dahulukan.
2. Pekerja perlu cekap dan mencukupi
3. Masa menanti makanan dan minum tidak begitu lama
4. Pelayan sebaiknya mesra pelanggan. Bermanis muka dalam melayani pelanggan.

Jangan hanya kerana nama kedai dan ulasan dah terpampang di dada akhbar dan juga gambar-gambar bersama artis yang datang makan sudah dirasakan mencukupi untuk menjadi terkenal dan maju. Perkara yang disangka remeh temeh tidak dipedulikan.

2 comments:

  1. betul tu. saya pun terkena jugak. membara jiwa raga ni. rasa nak masuk dapur tolong depa buat keje je. tak logik tul nak serve air botol amik masa 2 jam. tu kali pertama n terakhir kot saya makan kat kedai mee bandung tersohor parit jawa tu!!!!! -aida

    ReplyDelete
  2. Memang takkan cuba lagi lah kita.....

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...