Saturday, August 8, 2009

Anak Sulung



















Anak sulung akak yang bertudung biru.



Marilah akak kisahkan pula sempena kelahiran anak sulung akak ni.

Tiga minggu sebelum akak di jangka melahirkan, akak kerap di masukkan ke wad bersalin kerana rasanya seakan-akan ingin bersalin tetapi bila doktor pantau sehari dua, belum lagi. Akak dimasukkan ke wad bersama-sama ibu yang benar-benar akan melahirkan, Jadinya, kebanyakan ibu-ibu yang lain masuk wad, bersalin dan terus ada baby. Puaslah akak menanti-nanti hari yang tak juga tiba-tiba.

Dalam waktu tiga minggu itu, akak akan keluar dan masuk wad. Kadang-kadang ada macam turun darahlah. Masuk wad... Doktor periksa, laluannya masih belum buka. Pulang kerumah.
2hari sebelum waktu bersalin yang sebenar, akak masuk wad lagi. Tunggu juga. Hinggalah pada pagi hari keduanya, akak terasa macam terkencing. Rupanya air ketuban dah pecah. Terus akak dimasukkan ke dalam dewan bersalin. Sambil menunggu suami akak yang ketika itu sedang berada di rumah, akak melihat sekeliling. Terdapat seorang lagi ibu yang akan melahirkan baby. Selang beberapa minit, kedengaran tangisan bayinya. Wah mudahnya, fikir akak.

Selepas suami akak tiba dan berbincang dengan doktor, akak pun diberikan epidural. Pertama kali kena cucuk epidural ni, terasa juga sakitnya. Kesakitan rasa nak bersalin sebelum ini, dah hilang.

Dari tengahari membawa kepetang, puaslah akak menunggu bukaan laluan untuk bayi. Doktor yang merawat akak bernama Dr Maimunah. Dia dan suami sama-sama menunggu jika bukaan boleh buka 10cm. Sejam sebelum akak melahirkan, akak mula merasa sakit hendak bersalin. Macam-macam rasa. Ubat epidural hanya berkesan pada sebelah badan, sebalah badan lagi merasakan kesakitan yang amat sangat. Kiranya itu baru separuh sakit bersalin yang akak rasa.

Memandangkan air ketuban dah lama pecah, tetapi menantikan bukaan masih tak buka-buka, doktor berbincang ingin membuat pembedahan dalam usaha mengeluarkan baby. Doktor dan suami memberi masa dalam 10 minit saja lagi.

Dalam menunggu 10 minit tersebut, akak terasa bagai nak membuang air besar.
Akak mengajak suami akak bawa akak pulang kerana akak terasa nak buang air besar teramat sangat. Fikir akak, kalaulah akak terlepas kat situ...memang besar sangatlah .........Jadinya kalau buang air besar di rumah, taklah malu sangat dan selesa. Doktor memberitahu itulah tanda baby dah dekat nak keluar. Disuruhnya akak teran dan kelihatan kepala baby. Puas juga akak meneran tapi tak juga keluar.

Akhirnya setelah berkali-kali cuba, keluarlah baby yang seberat 4.2kg. Punyalah besar bagai baby yang sudah berusia sebulan dua. Setelah dibersihkan dan koyakan dari bersalin di jahit, akak pun di masukkan ke dalam wad.

Malam itu akak dapat bersama-sama baby dan setelah diperiksa kesihatan baby pada pagi esuknya kami terus dapat pulang kerumah.
Sambutan di rumah pula sungguh mengharukan. Kelihatan Kak Zom, Mak cik Tom, Pakcik Talib, Bibik Azai, Ngah Bik , Mak Uda dan Izi dah menanti di rumah hendak melihat baby.

Syukur Alhamdulillah. Inilah pertama kali pengalaman akak bersalinkan anak secara normal dan hanya inilah anak yang dilahirkan secara normal. Merasalah akak kedua-kedua kelahiran baby secara normal dan pembedahan. Rasanya secara pembedahan lagi mudah untuk menjaganya semasa dalam pantang.

Baby itu kami namakan Siti Fatimah Azzahrah - nama bunga dan yang tidak menyusu lagi. Sempena nama anak nabi, Fatimah nama neneknya dan Zahrah adalah nama moyangnya.

2 comments:

  1. To be honnest! I'm amazed by you people of malaysia, let say im in love with the way practice islam.
    please get back to me to this e-mail address

    rotasign@gmail.com
    may Allah bless you all
    Zaid from Cnada

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...