Tuesday, August 18, 2009

KETABAHAN PETUGAS SOKONGAN HOSPITAL.

Setelah berada selama seminggu di dalam wad CCU, Hospital Serdang, malam tadi 17hb Ogos 2009, akak telah pun 'Clean Bill Of Health' (konon aje..) dan dapat pulang kerumah menemui keluarga tercinta. Tapi betul juga kata seorang sister tu, " Nanti kalau U dah balik rumah, U akan merindui anak-anak U yang dekat sini....". Maksudnya para petugas sokongan seperti Sister, Staff Nurse, Medical Asistant dan PPK.

Betul, memang akak merindui mereka. Lebih-lebih lagi pada mereka yang betul-betul terlibat dalam usaha menyelamatkan dan merawat akak selama akak di Emergency Department dan CCU. AllahuAkbar. ALLAH sajalah yang membalas segala jasabaik dan budi mereka.

Memang, kalau sekali lihat mereka hanya melakukan kerja yang di arahkan dan telah dipertanggungjawapkan. Tapi akak boleh lihat keikhlasan mereka dalam menjalankan tanggungjawap tersebut.

Mari akak ceritakan pengalaman akak selama akak berada di dalam wad CCU.

Terdapat seorang dua pesakit yang boleh akak katakan membuka mata akak mengenai apa yang perlu para petugas sokongan ini hadapi.

Pertamanya, seorang pesakit yang tidak mahu memberikan kerjasama. Jika terdapat peralatan yang perlu disambungkan kepada mereka dalam usaha membantu untuk merawat mereka, sebaik sahaja mereka tersedar dari 'intubate' dan dah 'extubate', mereka tidak selesa dengan saluran yang di sambung ke leher, (cathether yang menyambungkan untuk memberi ubat-ubatan spt antibiotik) , Artline ( cathether yang dimasukkan di urat nadi tangan untuk mendapatkan bacaan darah tinggi pesakit ) dan juga yang disambungkan kepada .......( untuk pengeluaran air kencing pesakit ) dan juga pampers.

Ada pesakit yang memang tidak menyenangi akan sambungan-sambungan hayat tersebut. Ada yang akan mencuba membukanya sendiri dan ingin keluar pulang kerumah.

Tetapi ada pesakit yang setelah sedar, bertindak kasar dengan memarahi Staff Nurse dan bertindak cuba menarik sambungan itu keluar. Tidak dinafikan memang sakit, tetapi itulah antara usaha-usaha dalam menyelamatkan pesakit.

Bukan setakat itu sahaja, mana pesakit yang betul-betul tak berpuashati akan menendang para petugas dan ada yang menggigit dan mencubit tangan staff nurse semasa mereka cuba memberi mandian secara mengelap badan pesakit.

Kisah pesakit menendang di muka staff nurse, memang terjadi ketika akak masih diberikan rawatan di wad CCU. Akak terdengar para petugas menjerit terkejut kerana kaki pesakit sudah menendang muka seorang staff nurse yang sedang memberikan ubat antibiotik kepada pesakit itu. Dahsyatnya, perangai pesakit tersebut dalam membalas budi baik staff nurse yang berusaha untuk membantu mereka sihat. Seolah-olahnya pada mereka staff nurse ingin menyakiti mereka.

Ada pesakit yang dengan senang hati mengeluarkan kata-kata yang lucah dan menyumpah dan mencarut petugas tersebut. Tidak kurang juga, pesakit tersebut meludah muka para petugas sokongan itu. Melampau sungguhkan.

Jika akak tidak dengar dan lihat sendiri dan mendengar cerita dari staff nurse dan PPK, akak payah nak percaya kesanggupan seorang pesakit melakukan yang begitu pada staff nurse.
Bila akak dengar staff nurse menjerit terkejut, akak akan tanya mereka apa yang terjadi. Mereka pun menceritakan pesakit tersebut baru saja menendang, meludah, berkata kasar dengan mencarut, meraba staff nurse pun ada.... Manalah adab-adab mereka ni?? Mana hilangnya kesopanan dan tata susila seorang manusia?....

Ada pesakit yang merungut-rungut dan mengadu kepada doktor yang merawat staff nurse kasar dalam membuat kerja. Tetapi akak sendiri yang mendengar dan menyaksikan cerita sebenar.

Sepanjang malam, pesakit tersebut merintih mengatakan sakitnya. Meminta ubat dan kalau boleh hendak seseorang memicit badannya ( Seperti yang anaknya selalu lakukan padanya ). Staff nurse, jika kita minta secara baik, mereka memang akan bersedia membantu kita. Tapi, mintalah secara baik dan berhemah. Ini, asyik menjerit-jerit tanpa menghiraukan pesakit lain. ( Pernah satu malam pukul 3 pagi, akak menggaru-garu kaki yang gatal akibat lama memakai setokin, datang staff nurse mengambilkan air panas dan kain tuala kecil, dilap-lapkannya kaki akak sehingga rasa hilang gatal dan lega.)

Staff nurse dah beri ubat untuk melegakan dia dan pesakit tersebut hanya membebel saja. Itu tak kena, ini tak kena.... dia hendak berhenti dari menjalani rawatan dialysis dan mahu staff nurse membuka dan menghentikan mesin dialysis, staff nurse tak buatlah, tak mahu beri ubatlah. Macammana staff nurse nak pandai-pandai beri ubat dan menghentikan mesin dialysis tanpa arahan doktor?

Disebabkan tidak berpuas hati pesakit tersebut, semasa staff nurse mengelap badannya subuh tersebut, pesakit itu sengaja menjerit kuat-kuat seolah-olahnya telah mengalami kesakitan teramat sangat. Akak yang berada di bilik bersebelahan amat terkejut dan menyangka pesakit itu mengambil keputusan menarik wayar dialysis yang sedang terpasang di lehernya, rupa-rupanya dia menjerit kerana badannya dilap oleh staff nurse tetapi sengaja dia mengatakan " Apa ni nurse, buatlah kerja baik-baik...kasar sangat". Pada hari pertama dan kedua, akak memang di lap oleh staff nurse tetapi tidaklah kasar sangat rasanya. Mereka lap dengan baik dan apalagi yang kita mahu?

Macam-macam...saja dia nak jadikan isu. Bila doktor datang buat lawatan, dia akan mengadulah macam-macam.

Ada satu lagi kisah seorang 'Medical Assistant'. Beliau menceritakan pengalaman beliau. Kejadian tersebut berlaku semasa beliau bertugas pada malam hari Raya Aidil Fitri.

Datanglah seorang pesakit yang di bawa oleh keluarganya ke Wad Kecemasan. Sebaik sahaja MA tersebut ingin memberikan rawatan, MA tersebut telah diludah oleh pesakit tersebut. Mengapa?...mana perginya adab kita?, sesuka hati aje ke nak meludah seseorang apalagi orang tersebut bertanggungjawap untuk merawat kita?...

Mana perginya nilai-nilai kemanusiaan mereka?... Adakah petugas itu hanya bertugas semasa mereka sakit?, maksudnya.. pada malam tersebut hanya pesakit itukah yang perlu dirawat?..Dan begitukah balasan yang sewajarnya diberikan?...

Malunya dilahirkan manusia tetapi berperangai macam haiwan. Memang akak tahu keadaan pesakit yang sedang sakit tapi janganlah bertindak ganas begitu. Setiap kesakitan adalah ujian dari ALLAH s.w.t. bukan untuk menyakiti kita tetapi untuk dibalaskan dengan pahala jika kita redha dan berdoa kepadanya. Janganlah kerana sakit, kita menjadi hilang pertimbangan. Ini belum lagi jika mereka perlu berhadapan dengan pesakit yang mempunyai risiko tinggi jika dijangkiti seperti AIDS, H1N1, Denggi, J.E dan lain-lain yang turut akan membahayakan nyawa mereka jika dijangkiti.

Untuk adik-adik dan anak-anak para petugas sokongan hospital, sungguh mulia kerjaya mu dan bukan calang-calang orang mampu melaksanakannya. Hanya ALLAH s.w.t. sahaja yang dapat membalasnya.

6 comments:

  1. Alhamdulillah akk dah discharged
    baru tanya aida semalam ..

    wawj

    ReplyDelete
  2. Tq kat akak coz ada juga org faham dgn tugas staf hospital.
    Wah.. X sangka dah ada blog sendiri ye..
    Syok juga saya baca...

    ReplyDelete
  3. Tq kak coz faham dgn tugas staf.
    Best juga baca blog akak ni..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah..dah sampai rozi ke blog akak ni.., manakan tidak akak tak faham tugas staff nurse dan petugas lain, akak kan penghuni tetap CCU. rasa macam keluarga besar dah... selagi panjang umur... CCU lah rumah kedua akak. Tabahkan hati dan kuatkan semangat dalam menghadapi kerenah macam-macam pesakit, ya!!...

    ReplyDelete
  5. Nanti hr isnin sy bagi kuih raya...

    ReplyDelete
  6. Kita lupa tukar2 hp no: 0125626469.

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...