Friday, August 28, 2009

KENANGAN SEMASA KECIL 12


Gambar hiasan. Bukan gambar sawah di Sg Besar Selangor.

Ingin akak bawa pembaca kesatu daerah yang pernah akak kunjungi semasa kecil dahulu. Ianya terletak di Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor. Akak dibawa oleh saudara yang menziarahi adik mereka (yang juga saudara akak) yang bertugas di LPN (Lembaga Padi Negara ) cawangan Sungai Besar.

Perjalanan dari rumah kami di Kg.Baru kesana agak jauh juga. Puas juga lah menikmati pemandangan sawah padi yang menghijau sebaik masuk daerah Kuala Selangor.

Setibanya kami dirumah saudara kami, kami dibawa melawat Kilang Padi Sg Besar iaitu tempat saudara akak bekerja. Teringat akak bagaimana kagumnya akak dapat melihat sendiri bagaimana daripada padi menjadi beras dan bila dah masak, menjadi nasi.

Daerah Sg Besar yang tenang tanpa hiruk pikuk seperti di kota benar-benar membuat akak rasa seronok kerana dapat merasakan perbezaan tempat tinggal akak di bandar berbanding ketenangan kampung dengan pemandangan pokok-pokok kelapa, pokok-pokok mangga di sawah dan air dari tali air barhampiran sawah padi. (Sayang sekali semasa itu, akak tidak mempunyai kamera).

Kami dijamu nasi beras baru dan memang terasa keenakannya. Lauknya dah lupa, tapi buat seorang budak yang dapat menikmati keindahan kampung, tentunya seleranya besar. Dapat akak bayangkan bagaimana berseleranya akak.

Akak masih terbayang-bayang keindahan dan redupnya suasana di satu hari di Sungai Besar.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...