Thursday, August 6, 2009

Kg Sungai Sekah, Nilai, Ng Sembilan.

Lebihkurang beginilah rupa sungai di Kg Sungai Sekah, pada tahun 70an.


Bila tiba ada kenduri kendara ataupun Hari Raya, emak dan akak sering berkunjung ke Kg Sg Sekah, Nilai, Negeri Sembilan. Emak mempunyai seorang sepupu yang amat rapat dengannya. Keluarga beliau menetap di sana dan arwah suami sepupu emak adalah seorang ketua kampung di Kg Sg Sekah.

Untuk kesana kami 2 beranak akan memulakan perjalanan pada awal-awal pagi. Kami dah bersiap selepas solat subuh dan menuju ke Hentian Bas Pudu Raya. Menanti bas untuk ke destinasi yang boleh dikatakan paling jauh pada masa itu, agak memenatkan. Jika bernasib baik, bas belum berlepas, cepatlah kami boleh memulakan perjalanan. Tetapi kekadang tu, bas baru terlepas, maka terpaksalah menunggu lagi satu jam untuk dapat menaiki bas.

Seingat akaklah, perjalanan bas ke Seremban mengikut jalan lama melalui Kajang, Mantin, Beranang dan terus ke Seremban mengambil masa 3,4jam. Bas akan berhenti mengambil penumpang di Hentian Bas Kajang. Menunggu lah lagi.

Sesampainya bas tersebut di Hentian bas Seremban, kami pun turun dan menanti bas yang tertera pada kepala bas iaitu Kg Sg Sekah. Seperti tadi situasinya jika dah terlepas, puaslah pulak menunggu bas yang seterusnya.

Perjalanan ke Kg Sg Sekah melalui Kg. Labu dan terus ke Nilai. Setibanya di sana, hati akak mula berasa sangat seronok. Nak tau apa yang buatkan akak merasa begitu.
1. Nak jumpa ayah angkat ku yang dipanggil Ayah Chik.
2.Ayah Chik ada basikal. Puaslah akak boleh meronda satu Kg Sg Sekah.
3.Belakang rumah Ayah Chik ada sebatang sungai yang airnya sangat jernih hingga ternampak anak-anak ikan dan ikan keli berenang-renang. Untuk mandi, memang terasa sangat nyaman. Suasana sungai itu redup dengan pepohon getah yang banyak, mengindahkan lagi suasana tempat itu.
Sebab itulah walaupun payah untuk sampai ke Kg Sg Sekah, akak tetap seronok dan suka bila mengikut emak kesana. Berbaloi, segala penat tersebut.

Isteri Ayah Chik yang bernama makcik Chap, memang pandai memasak. Apalagi, setelah penat menempuh perjalanan yang jauh dan asap kenderaan, disajikan pula lauk yang enak, lepas tu pergi ke sungai untuk mandi dan menangkap ikan, rasanya memang berbaloi.

Tapi, nak ceritanya, bila akak mula berusia belasan tahun, sungai tersebut sudah tercemar dengan najis khinzir dan tanah-tanah merah. Sungai tersebut kemudiannya tidak lagi jernih dan keruh saja airnya. Kebetulan pula Ayah Chik pun meninggal dunia dan makcik Chap meninggalkan rumah tersebut dan tinggal bersama anaknya di Selayang Baru. Sejak itu kami jarang ke sana.

1 comment:

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...