Friday, August 28, 2009

KENANGAN SEMASA KECIL 13.

Ini bukan rumah abang buyong, hanya gambar hiasan saja.


Akak mempunyai saudara yang tinggal di Kg Serting Ulu, Kuala Pilah, Ng Sembilan. Abang Buyung adalah anak saudara sepupu kepada emak akak.

Beliau bertugas sebagai seorang anggota Polis berpangkat Sarjan di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur (dahulunya dikenali Balai Polis Jalan Campbell). Beliau tinggal bersama-sama kami sewaktu 3 tahun terakhir beliau bertugas sebelum pencen. Sebulan sekali beliau akan pulang kekampung untuk bersama anak-anak dan isterinya.

Ada ketikanya emak akak dan akak dibawa bersama-sama untuk menziarahi keluarganya.
Perjalanan dengan menaiki bas memang mengambil masa hampir sehari dari Pudu ke Seremban. Ambil bas lain pula untuk ke Pekan Kuala Pilah, dan seterusnya ambil bas lain ke Kg Serting Ulu. Seingat akak, untuk ke Pekan Kuala Pilah dari Seremban kami terpaksa melalui Bukit Putus. Tapi akak jarang muntah sewaktu menaiki bas yang terpaksa kerap membelok ketika melalui laluan Bukit Putus.

Selalunya kunjungan kami mengambil masa 2 atau 3 hari. Akak memang seronok kerana abang Buyung mempunyai 3 orang anak yang hampir sebaya dengan akak. Anak sulungnya perempuan telahpun mendirikan rumahtangga dan tinggal di Perak mengikut suaminya. Anak teruna kedua yang dipanggil Adang, berusia 4 tahun tua dari akak. Yang ketiga Udin, setahun tua dari akak dan Mainun anak bungsunya kurang 3 tahun muda dari akak.

Suasana di kampung dan kawan-kawan yang ramai memang menghiburkan. Kesejukkan malam hari dan awal pagi, cukup mengujakan akak apabila dapat mandi air perigi. Uhhhhh..... masih dapat akak rasakan kesejukan mandi air perigi.

Lepas sarapan, kami anak-anak mula keluar bermain-main. Ada ketika bila musim buah, dapatlah akak mengenali buah-buah yang jarang dapat akak lihat di bandar. Umpamanya buah kundang. Akak dibawa sekeliling kampung oleh saudara sepupu.

Sambil merayau keliling kampung, akak bertemu dengan ramai kawan-kawan sekampung dengan saudara sepupu. Tapi sayangnya waktu itu belum ada kamera, tak dapatlah menyimpan gambar-gambar kenangan dan nama mereka pun tidak lagi akak ingati.

Bila masuk waktu zohor, semuanya pulang kerumah dan dihidangkan makan tengahari. Kak Maznah isteri Abang Buyung memang pandai memasak masakan Negeri Sembilan. Memang enjoylah makan dalam suasana kampung.

Petang kami para kanak-kanak keluar rumah semula bermain hingga petang, sebelum maghrib, kami menuju ke perigi dan mandi. Wosh.... segar dan nyamannya.

Suasana pada waktu malam memang sunyi dan sepi... Untuk tahun 70-an suasana kampungnya memang sepi kerana belum ada mat rempit yang berkumpul dan membuat bising. Tenang dan damai sahaja.

Alhamdulillah. Akak bertuah kerana dapat merasa era 70-an,80-an dan hingga kini pembangunan makin pesat. Sudah agak payah untuk menikmati suasana aman dan damai seperti itu.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...