Saturday, August 29, 2009

FADHILAT RAMADHAN

Ingin akak kongsi bersama-sama Fadhilat Ramadhan yang akak salin dari buku FADHILAT AMAL dan terdapat satu tajuk FADHILAT RAMADHAN. Kami sekeluarga menjadikan membaca setiap lepas solat tarawikh. Kami akan berkumpul seluruh anak beranak dan mendengar taklim yang disampikan oleh suami akak. Sempena Bulan Ramadhan Al-Mubarakah ini, mari kita berkongsi bersama-sama fadhilatnya.

Perbanyakkanlah pada bulan ini empat perkara. Dua perkara yang kamu dapat meredakan Tuhan kamu dan dua perkara lagi yang tidak boleh tidak kamu perlukan. Ada pun dua perkara yang kamu dapat meredakan Tuhan kamu dengannya adalah:
1. Penyaksian bahawa tiada Tuhan selain daripada Allah. Kalimah Toyyibah-La ila Hailallah
2. Memohon istighfar daripada Allah.
Manakala dua perkara yang tidak boleh tidak kamu perlukan islah memohon
1. Syurga daripada Allah s.w.t.
2. Meminta perlindungan daripada api neraka.

Hadis Pilihan 1.

Daripada Hazrat 'Ubadah Bin Somrit r.a., sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda pada suatu ketika bulan Ramadhan telah datang kepada kami, " Telah datang kepada kamu Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah s.w.t. akan menumpukan perhatianNya kepadamu dalam Ramadhan, lalu Dia akan menurunkan rahmat dan akan menggugurkan dosa-dosa dan menerima doa. Dia akan memerhatikan perlumbaan kamu dalam Ramadhan dan Dia akan membangga-banggakan kamu kepada para malaikatNya. Maka perlihatkanlah kepada Allah daripada kamu akan kebaikan. Sesungguhnya orang yang celaka ialah seseorang yang telah dijauhkan daripada rahmat Allah s.w.t. pada bulan ini."

Hadis Pilihan 2.

Daripada Hazrat Abu Sa'id-Khudri r.a. Rasulullah s.a.w. telah bersabda, " Sesungguhnya Allah s.w.t. mempunyai hamba-hamba yang dibebaskan (dari api neraka) pada setiap siang dan malam ( pada bulan Ramadhan) dan bagi setiap orang Islam ada satu doa yang dimakbulkan pada setiap siang dan malam (Ramadhan)."

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...