Friday, August 14, 2009

Terapi Terhadap Dahsyatnya Musibah - di ambil dari Buku Mengubat Cara Nabi

Begitu terkesan akak setelah membaca sebuah buku bertajuk Mengubat Cara Nabi oleh Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah.
Dalam menghadapi penyakit yang bertimpa-timpa begini, akak perlukan sesuatu ayat/perkataan yang dapat menaikkan kembali semangat akak dan menanamkan keimanan dalam merasa redha untuk menanggung penderitaan ini. Entah bagaimana, datang seorang teman baik kepada adik ipar akak yang bernama Wan Azreena, Pensyarah Psikologi Kanak-kanak, Universiti Kebangsaan Malaysia, menziarah akak dan menghadiahkan buku ini.
Di dalamnya ada tercatit berbagai-bagai Mengubat Cara Nabi termasuklah dengan pemakanan cara Rasulullah s.a.w. Di dalamnya ada penulisan mengenai Terapi Mengatasi Kesusahan, Kegundahan dan Perasaan Sedih.


9 Terapi Terhadap Dahsyatnya Musibah.

Allah s.w.t.
Di ambil dari buku tersebut muka surat 109.

Dikeluarkan dalam Sahih Al-Bukhari dan Muslim, dari hadith Ibnu Abbas r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. sewaktu ditimpa kesusahan, biasanya berdoa:

Ertinya:
Tidak ada yang berrhak disembah secara benar melainkan Allah s.w.t. yang Maha Agung danmaha Lembut. Tidak ada yang berhak disembah secara benar melainkan Allah s.w.t., Rabb (tuhan) Arsy yang agung. Tidak ada yang berhak disembah secara benar melainkan Allah s.w.t. Rabb langit yang tujuh. Rabb bumi serta Rabb Arsy yang mulia.

Dalam Jami' At-Tirmidzi diriwayatkan dari Saad bin Abi Waqqas r.a. menceritakan, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Doa Dzun Nun (Nabi Yunus) sewaktu masih berada dalam perut ikan paus adalah sebagai berikut:

Ertinya:
" Tidak ada yang berhak disembah secara benar melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhny aku ini termasuk orang-orang yang zalim."

Setiap muslim yang berdoa dengan doa tersebut pasti,akan dikabulkan.


1 comment:

  1. Moga kak rahmah diberi kesabaran & ketabahan ..
    Hanya Allah yg menyembuhkan

    Take care n God bless sis!

    wan

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...