Saturday, February 6, 2010

Kisahnya mencari sarapan.

Jam berbunyi tepat pukul 6 pagi. Apasallah dok set jam pukul 6pagi.? Azan Subuh pun belum berbunyi. Akak bangunlah jugak takut terbabas tidur sebab nak kena antar anak kedua sekolah hari sabtu. Dah bangun dan solat subuh, akak pun turun. Qeeb sedang bersiap-siap, akak sambil menunggu Qeeb sempatlah jalan-jalan ke Es Pi... Es Jay...

Tiba-tiba my TL tuwun bersiap segak. Heran jugak, ingatkan pagi-pagi ni dia nak sambung tidur, rupa-rupanya kita dah mengajak dia pergi mencari sawapan pagi hingga ke Kampong Baru. Nampak dia bersiap, kitapun bingkaslah naik ke atas semula untuk mengeluarkan khazanah semalam....(Keji... ~dah lama tewingin guna ayat power ni...).

Lepas hantar Qeeb ke sekolahnya, kami pun menyusur keluar lebuhraya... berdua-duaan.. untunglah sikecik comei tu belum bangun...kalau tak... sure nak mengekor... Lihatlah, punyalah awal... hingga lampu jalan pun masih belum off....


Untuk ke Kampong Baru, kami masuk terowong 'smart'....

Tiba kedai kak sham, nampak dia dah mula meniaga. Masa mula masuk highway talipon kak sham, katanya baru selesai solat subuh... Kami sampai, kedainya dah ada owang makan. Akak pun apalagi.. orderlah... selambak... jangan tanya... boleh ker terhabis...
H A B I S...

Suami punya... kurang sikit selambak...

Tong nasi.. dulu kita nampak tong kukus kayu.. sekarang guna yang ini...

MMLA... ( Kanda som.. i tau u boleh tau maksudnya...) Kangkong rebus yg buat rasanya original..

Sambalnya yang merah menyala....

Selesai makan di sini, sempatlak singgah di gerai TPCA. Blogger azie yang beritahu tempat ini. Puaslah mencari... akhirnya jumpa. Sebab perut dah sendat kekenyangan, beli bungkus pula...
( Azie, sedaplah sambal sotongnya... nasinya pun sedap... akak nak kosongkan perut sebab nak rasa lontong singapuranya....)

Teringat masa sekolah rendah dulu... sekolah kami menyewa Stadium TPCA ini untuk buat sukan. Inilah salah satu pintu masuknya.

Selesai beli... kami pun pulang......

Sekian di laporkan untuk hari ini.

12 comments:

  1. Akak jahat!!!!
    nampak best sangatttt!!!
    kat mana ni!!??
    *kesat elior jap*

    ReplyDelete
  2. IS doktor chun,
    kalau u pernah pergi kg baru... Mula2 masuk jalan raja abdullah(ini arah menuju hospital KL ~ institut paed..) ...lepas masjid kg baru, ambil simpang ke kanan~jalan raja uda... kemudian dekat dengan simpang jalan daud.. ke depan sikit jer.. toleh belah kiri.. ada gerai dekat dgn rumah kayu... itulah dia. Silapnya dia tak menamakan kedainya...
    Nasinya nasi lemak kukus.. letak kangkong.. sambal.. the best... bungkus daun pisang...
    Burp...

    ReplyDelete
  3. Burp!! jugak tapi berperisa makawoni..

    MMLA? Kanda nggak ngertik .. Apakah??
    P/S: Hari Sabtu n Ahad hari cuti kita berpikir, hehe

    ReplyDelete
  4. kanda som,
    kan ker kanda ni peneraju bahasa singkat-singkat..
    okaylah..
    MMLA
    Macam-macam Lauk ada.....

    ReplyDelete
  5. Tiiiiss...tiiss...tis.tis..( makin lama makin lebat).

    Kedai Kak Sham tu katner Mah? selalu ke situ nampaknya, bg lah petunjuk, leh?
    Nampak byk plak sebungkus? Byk tak?
    ( teringin tp takut terbuang lebih..) - QJ.

    ReplyDelete
  6. QJ tersayang,
    kuhulurkan kidney bowl utk menampung titisan air liuqmu yg dah berjurai turun...
    Kedai kak sham terletak di Jalan Raja Uda, Kg Baru. Jika ambil jalan dari Jln Raja Abdullah.. ada simpang masuk Jalan Raja Uda.. kemudian jumpa simpang 4, terus kehadapan sedikit.. pandanglah kekiri.. maka nampaklah gerai kak sham tanpa bernama...
    awal pagi ia bermula... hari isnin hari cutinya...by 11pg, semua dah tiada...
    Nampak saya punya banyak kerana saya yang minta... sekali makan..sehingga sebulan bertahan....
    normal portion kira secukupnya.

    ReplyDelete
  7. wah akak ni..jalan2 cari makan je..ida ni je yg dok terperap kat pois..huahuahua...dah tu pulak tak sihat harini..adoi..mak...nak balik jumpa mak tahun baru cina ni..

    ReplyDelete
  8. akak, harus gamaknya fa pegi cari nasi lemak pagi esok...ish ish ish...dasat betul penangan gambor tu laaaa....

    ReplyDelete
  9. Cian akak, punya penat dan ikhlas bercerita ceriti, depa kata akak jahat..

    I tgok nasik lemak tu kan, I berpeluh.. Bkn sbb bnyk je tp sbb seram tgok kaler kuah sambal dia.. Kalau I mkn ni, harus sambil menangis!! (I tipu, selalu kalau I mkn nasik lemak, I ketepikan/buang bhg sambalnya!! I mkn kuah satu dua titik je..)

    ReplyDelete
  10. Salam Dik Mah..

    tak de rezeki kita nak dating hari ni... huhuhu... :(

    ReplyDelete
  11. Fa,
    memang fa kena cari nasi lemak pepagi subuh sepi'ee esok...

    Ja,
    nampak jer merah tapi taklah pedas mana...
    Bagus juga org yg tak suker pedas.. sebab orang yg tak suker pedas tak panas baran... jenis cool...

    kakcik,
    insya'allah.. ada lain hari..

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...