Friday, August 7, 2009

Anak Kedua.




Add ImageInilah anak kedua akak. Kelahirannya pun punya sejarah yang cukup menarik.

Sehari sebelum kelahirannya, rumah akak dimasuki pencuri. tetapi pencuri itu tidak dapat masuk kerana pembantu rumah akak terjaga. Apabila kami dikejutkan oleh pembantu rumah tersebut pada pukul 3pagi, dan pembantu tersebut mengatakan ada pencuri tanpa menjelaskan pencuri itu hanya diluar rumah, akak dan suami amat takut sekali. Kami terus memanggil polis dan menunggu sehingga polis sampai. Kami menyangkakan pembantu rumah kami sedang diugut oleh pencuri supaya membangunkan di luar pintu bilik kami.

Setelah polis tiba, akak dan suami pun keluar dari bilik untuk melihat keadaan dan menceritakan kepada polis kejadian tersebut. Rupa-rupanya, pencuri tersebut hanya berada diluar bilik pembantu rumah di bahagian dapur dan olehkerana ingin mendapat reaksi dari pembantu rumah kami, pencuri tersebut telah membuka kepala paip yang betul-betul berada di laur tingkap bilik pembantu. Tujuannya bila pembantu akak mendengar bunyi air, tentunya pembantu akak akan keluar dan membuka pintu dapur dan keluar untuk menutup paip. Tapi Alhamdulillah, rancangan pencuri itu tak berjaya.

Keesokan harinya semasa pemeriksaan kesihatan mingguan yang akak lakukan, Dr Habibah, Pakar Perbidanan, Hospital Pusrawi mendapati darahtinggi akak meningkat. Akak terpaksa di masukkan ke dalam wad.

Pada pagi esoknya, Dr Habibah membuat pemeriksaan berapa bukaan untuk menentukan bila baby boleh dilahirkan. Melihatkan bukaannya 5cm, Dr Habibah pun mengarahkan letak pil induce dan CTG pun di pasang pada perut akak.

Setelah menunggu dalam 2 jam, jururawat yang merawat akak mendapati baby sudah kelemasan. Dengan segera, akak di usung masuk kebilik persediaan pembedahan. Kali ini akak berpeluang mendapat doktor perempuan iaitu Dr Habibah dan pakar biusnya adalah kawan baik akak di Mekah iaitu Dr Aini.

Ini adalah pengalaman akak yang pertama melahirkan anak secara pembedahan. Tetapi Dr Aini, sebagai kawan baik banyak memberikan nasihat dan dimasa yang sama suami akak pun tiba dari HUKM. Suami akak turut menasihatkan akak dengan mengatakan telah 9 bulan akak mengandungkan baby tersebut, takkan sanggup kalau terjadi apa-apa.

Akak pun bersetuju, lalu akak pun di bawa masuk ke Dewan Bedah. Setelah di beri epidural oleh Dr Aini, akak pun dibedah. Kami pun berbual-bual mengenai pokok-pokok durian yang ditanam di kebun Dr Aini. Kemudian Dr Habibah berjaya mengeluarkan baby dan menunjukkan kepada akak. Ya Allah...hitamnya anakku. Rupanya semasa baby akak lemas, dia telah meminum air dalam ketuban dan syukur Alhamdulillah beliau dapat cepat dikeluarkan.

Dr Aini segera membawa baby keluar dari dewan bedah dan berusaha untuk mengeluarkan segala air ketuban yang telah diminum oleh baby akak. Suami akak yang menyedari hal tersebut turut bersama-sama dengan Dr Aini berusaha menyelamatkan anak akak yang lemas itu. Setelah berjaya mengeluarkan air ketuban dari mulut anak akak, anak akak pun berwarna seperti sediakala.

Tuhan juga punya kuasa. Jikalah tidak kerana akak ditahan di wad, tentunya semasa kejadian anak akak lemas tidak akak sedari.

Kuasa Allah juga yang menentukan. Syukur kepadamu.

Nak ditambahkan cerita, tarikh kelahiran anak ialah pada 3hb Ogos 1996. Tarikh tersebut adalah tarikh dimana seluruh Malaysia bergelap kerana ada pencawang letrik yang meletup.

Baby bertuah tersebut di namakan Mar'Iyatul Qibtiah - Yang Terpelihara dan yang terkawal. Nama isteri nabi dan juga nama mak akak. Qibtiah.

1 comment:

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...