Sunday, August 9, 2009

Gold Coast, Australia.

Belakang hotel kami.

Bilik anak-anak di Marriot Gold Coast.

Belakang Hotel penginapan kami, turun tangga ni terus ke pantai yang cantik bersih putih...

Laut yang kebiruan airnya dan putih bersih pasirnya.

Pertunjukan Anjing laut, amat menghiburkan.

Ikan Lumba-Dolphin dengan aksinya yang menghiburkan.



Pintu masuk ke Sea World, Gold Coast, Australia.
Gambar ini agak kelabu kerana semasa kunjungan kami di Gold Coast Australia, kami belum mempunyai kamera digital. Hanya satu camcoder dan kamera biasa.

Anak akak telah mengambil gambar ini semula dengan menggunakan kamera handphone dan hasilnya tidak begitu terang.

Takpalah, yang akak nak ceritakan ialah semasa kunjungan kami ke sana.

Syukur Alhamdulillah kerana akak telahpun berpeluang membawa anak-anak makan angin kesana ketika akak masih sihat.

Jika sekarang kami kesana, bayaran untuk dialysis akan mengosongkan poket kami. Sekurang-kurangnya jika kami makan angin selama seminggu setidak-tidaknya 3kali dialysis. Menurut seorang teman yang sama-sama dialysis, beliau pernah melakukan dialysis di sana kerana menghadiri majlis perkahwinan anaknya, kadar sekali dialysis yang dikenakan adalah bersamaan dengan rm1,500.00. Aduh..... jika di kali dengan 3kali dialysis, rm4,500.00.

Mahunya habis duit untuk dialysis aje... Nak makan sekeluarga, nak masuk ke Taman Tema yang terdapat di sana.... Alhamdulillah lah, akak dan suami dan merasa membawa anak-anak kesana. Kecuali anak yang bungsu. Masa kami pergi, dia belum lahir lagi.

Memang seronok dapat membawa anak-anak berhibur dan melancung keluar negara. Anak-anak cukup teruja dan sentiasa mengenangkan kenangan mereka kesana.

Hotel kami betul-betul berhadapan dengan Surfers Paradise. Pasirnya sungguh halus, bersih dan putih. Seronok betul memijak pasir tersebut.

Kami berkesempatan melawat Sea World, Movie World dan Mengunjungi Paradise Country. Di Paradise Country kami melihat cara-cara bulu biri-biri di cukur dengan tangan dan mesin dan juga cara-cara penternak-penternak kuda dan lembu membuat kerja-kerja mereka. Disana juga kami berpeluang melihat Koala dan Kanggaru.

Di Movie World pula, kami di hiburkan dengan karekter katun-katun seperti Batman,Tweety Bird,Bugs Bunny,Asutin Powers,Scooby Doo dll. Yang menjadi kenangan sehingga kini ialah pengalaman menaiki roller coaster Scooby Doo. Olehkerana roller coaster itu berada dalam tempat yang tertutup, yang boleh kita lihat seperti roller coaster yang lain, maka kami anak beranak sanggup mencuba untuk menaikinya.

Setelah mendapat tempat duduk, setiap bangku untuk 2 orang penumpang, akak memilih untuk duduk dengan anak ketiga, manakala anak sulung dan anak kedua duduk di bahagian belakang. Abahnya duduk bersama penumpang lain.

Setelah roller coaster memulakan perjalanan, barulah akak merasa sangat menyesal kerana berani-berani mencuba. Roller coaster tersebut membuat pendakian yang agak tinggi dan kemudiannya turun menurun dengan lajunya dengan arah terbalik. Maksudnya kalau tadi, semasa mendaki kita pandang kedepan, tetapi semasa turun, kita membelakang. Ya Allah, kecutnya perut akak Tuhan aja yang tahu. Puas akak memegang anak-anak, rasanya tak cukup tangan dan akak turut menjerit meminta mereka menutup mata kerana akak kuatir sangat kalau mereka jadi takut mereka akan melompat ke, ape ke... nak jadi malang, semua boleh berlaku.

Tapi syukur Alhamdulillah la, anak-anak akak walaupun takut tapi tidak lah menangis menjerit kerana jika mereka menangis, akak tentunya lagi menjadi susah hati dan bimbang.
Sebaik turun, anak-anak akak semuanya menangis ketakutan. Sejak peristiwa itu, kami tidak lagi berani-berani nak menaiki apapun bentuk roller coaster.
Semasa di Sea World, pengalaman melihat jerung, dolphin dan Polar Bear menjadi satu kenangan yang manis. Bukan mudah nak lihat binatang laut tersebut di Malaysia. Yang menggembirakan kami ialah pihak Sea World menyediakan Mussala (Surau) untuk pengunjung Islam bersolat.

Akak terkenang juga anak akak yang bungsu yang pernah merasa sedih apabila kami menonton tayangan video kunjungan kami kesana. Berkali-kali ditanyanya akak manakah gambarnya. "Masa ni, mana Aisyah?.." Akak jawap," Aisyah kat abahlah, kat tepi sanalah.." Hinggalah akhirnya dia menyedari memang dia tiada semasa kami kesana dan dia terus menutup tv.

Sejak itu akak tidak lagi menonton video kami berkunjung ke Gold Coast. Tetapi, akak berazam juga, jika di masa akan datang kami mempunyai rezeki, ingin akak membawa anak akak yang bungsu merasakan pengalaman ke Gold Coast. Insya'Allah.

3 comments:

  1. Salam k.rahmah,
    Very intresting blog! teruskan menulis!
    Lama x jumpa, dapat tgk ank2 akk yg dah besar,
    si bongsu aisyah je yg belum pernah jumpa.

    Cerita akk masa kecil pun best,stuff that I can relate with, apa lagi sama kg- kg baru hehehe

    Keep up the good work kak! Take care, God bless.

    wan

    ReplyDelete
  2. Waalaikummussallam. Terima kaseh atas kunjungan wan ke CCU tempuhari. Selagi akak dapat bercerita, macam-mcamlah akan akak ceritakan. Terima kaseh kerana sudi membaca blog akak.
    Keep in touch.

    Akak.

    ReplyDelete
  3. Wan sempat tengok ank2 k.rahmah hari tu,
    kawan2 UKM hantar,
    dah jumpa Aisyah, Qib je tak ada ...

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...