Tuesday, December 29, 2009

Lauk Buka Puasa Hari ini....


Agar-agar limau sebenarnya... tersebut apel lak...

Ayam masak Ros...

Udang buat sambal tumis petai


Agak sibuk juga akak hari ini. Sejak semalam dah berniat nak puasa.. tapi malam tadi baru teringat nak buat segala-galanya hari ini.... Bangun pagi, berbelah bagi hati, nak puasa ke... nak call marina, ella pergi minum pagi?... Macamana?.. Gitu-gini pikir hinggalah dah nak masuk makan tengahari...

Akhirnya, ajak Qeeb bersiap-siap ( Selagi tak nampak Qeeb siap-siap dan mandi.. akak masih duduk mengadap laptop...) Aisyah baru bangun tidur pun kena angkut sekali... Mandikan Aisyah dan pakaikan baju... ( Kata akak tadi kan akak banyak kerja nak kena buat... akak ceritalah satu-satu biar jadi banyak...) Bila dah siap semua, akak pun turun bawah...

Sampai sekolah pertama, iaitu sekolah Qeeb. Membeli buku-buku rampaian. Selesai kat sekolah Qeeb, kena singgah sekolah Aisyah... nak kena tukar seluar sekolah yang agak tersangat besar... Selesai sekolah Aisyah... Pergi sekolah kakak... selesai sekolah kakak pergi sekolah Ain... semuanya akak hanya suruh Qeeb yang keluar pergi beli, akak dan AIsyah duduk dalam kereta.
( Apasal lah akak bawa Aisyah?... Dia dari mula keluar rumah, tak jejak tanah pun... )

Pergi Farmasi... selesai Farmasi singgah kat tepi jalan beli jambu potong.. kemudian pergi kedai runcit beli barang-barang nak masak. Hajatnya nak masak ayam ros... Qeeb minta khas kerana dah lama akak tak masak. Resepi ayam ros ni akak dapat dari kak wan semasa akak duduk pulau pinang. Kami sering bertukar resepi...( Kak wanlah yang selalu bagi resepi... akak tukang tukar resepi...)

Balik dari kesemua tempat tadi tiba rumah, tengok ayam yang tinggal untuk buat ayam ros bukan bahagian peha dan kepak kebanyakannya bahagian dada... Pakai balik tudung ( termasuk dalam kerja yang banyak berlambak jugak...) start kereta.. zooommm pergi kedai... Beli ayam lagi dan balik terus masak...

Selesai masak teringat ada lagi 2 lauk nak masak. Hari tu Fa dok tayang sambal udang dengan petai... hari ni harus buat. Lepas tu untuk acarnya akak suka nak buat acar timun, nenas dan tomato....

Kalaulah rajin dan terlebihlah vitamin rajin dalam badan untuk berbuka akan ada bersama-sama ialah agar-agar apel dan chekodok ikan bilis...... okay.... dah mula bancuh tepung buat shekodok.. dan panaskan agar-agar segera buat agar-agar..

Ada sesiapa yang jalan arah ke Bangi?.. Jom berbuka puasa bersama-sama.......

12 comments:

  1. Selamat Berbuka puasa Kak MAH... wahh meriah nyerrrr... ni yang teruja nak pi intai nihh... :D

    ReplyDelete
  2. azie,
    jika sempat nak datang mengintai dan join makan berbuka, marilah jemputlah... jemputlah singgah jika sudi...

    ReplyDelete
  3. Salam hajah,
    Amboi....rajinnya :-)

    ReplyDelete
  4. kak nora,
    shekali-shekali...
    tak shelalu... :-)
    bila malas.. apah pun takda...

    ReplyDelete
  5. Akak, boleh share kekdah memasak ayam rose tu? tqia.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah...semoga puasa diberkati

    ReplyDelete
  7. Selamat berbuka puasa.

    Kak zai jeless tengok ayam masak ros dan sambal petai udang, mengamcam habis...

    ReplyDelete
  8. ida tk dapat puasalah...
    bestnya tguk menu org berbuka puasa..nampak mengeliurkan resepi ayam ros...nnti bg ida resepinya..

    ReplyDelete
  9. kak som,
    insya'allah, lps ni i tuliskan resepinya..

    kamsiah,
    jazakallahukhairan...

    kak zai,
    gambar ajer.. mailah bangi rasa ayam masak ros...

    da,
    nanti akak berikan resepi ayam masak ros...

    ReplyDelete
  10. Em... Menyelerakan rupanya...
    Kena try buat ni...

    ReplyDelete
  11. Alamak! baru pagi ni baca antri ni.. kalau tak mahu petang semalam ajak Cik Abang lajak ke bangi. :)

    Semalam 'pengsan' lagi slps suap dak sepet makan. Kaki sakit sangat2 malam tadi..huhuhu...

    ReplyDelete
  12. rozi,
    sila cuba, jgn tak cuba...

    kakcik,
    nanti kita dating kat umah saya pulak...:-)

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...