Tuesday, February 9, 2010

Saja nak citer.

Pagi tadi, terpaksa bangun awal sebab menemankan suami menghantar keweta untuk servis 6000km. Jadinya kena ada dua owang hantar keweta, lepas tu owang yang sorang tu kena hantar owang yang temankan dia tu balik umah. Lepas tu owang yang temankan owang tu nak sambung tidur...

Owang yang teman owang tu nampak kat kiri kanan jalan banyak orang menjual nasi lemak. Tewingin owang ni mencuba tapi dah niat dari malam tadi nak puasa, makanya teruskanlah puasa...

Tiba-tiba.. sedang berehat-rehat tengahari sambil menonton NG di TV.... anak-anak semua pulang. Tiba-tiba.... zahrah naik atas beritahu Ain takder...
Ain takder?... pikir akak. Dia tak beritahu pula dia ada kegiatan tambahan lepas sekolah. Akak pun terus talipon Puan Ella.Puan Ella pun bagitau anaknya takda kegiatan apa-apa pun petang ni. Dan dia ada nampak Ain bersama-sama anaknya Hidayah.

Akakpun taliponlah orang ini. Akak meminta jasabaik orang ini mengambil dan menghantar pulang anak-anak akak sejak akak dah tak boleh nak menghantar anak-anak akak ke sekolah. Katanya dia nampak beg Ain tapi Ain takda. Dia tinggalkan dengan hati yang marah.
Akak pun tak perlu cakap panjang-panjang mengenangkan puasa dan akak terus keluar mengambil Ain di sekolah. Ketika akak sampai, hanya tinggal Ain dan 2 orang lagi murid yang menanti kenderaan mereka.

Ain pun kelihatannya sedang susah hati kerana menyedari bahawa dia dah terlepas kereta tersebut. Sebaik akak tiba, Ain terus masuk ke dalam kereta. Akak bertanya mengapa dan kemana dia pergi sewaktu pulang sekolah tadi.. katanya ke kantin.

Dalam hati memang berasap-asap. Mengenangkan orang yang akak minta ambil anak-anak akak. Sudah selalu jadi macamni, Jika anak-anak lambat, dia akan terus meninggalkan mereka. Anak-anak akan menalipon akak ataupun abahnya memberitahu. Orang tu lansung tak beritahu.

Akak kenang jasanya sanggup mengambil anak-anak akak. Tapi kami membayar bukannya murah. Kami beri bayaran yang lebih kerana rumah kami jauh dari sekolah. Segala yang dia tetapkan, kami akur tapi kalau tertinggal 5 minit, tunggulah... yang buat puasa akak terbatal ialah akak tersebut/terkata dengan Ella kenapalah orang ni berkira sangat... walhal bayarannya 10sen tak luak dari yang dia tetapkan.

Pulang dari ambil Ain, akak terus buka puasa akak. Terasa dah tak boleh nak teruskan puasa. Tapi akak nak citer disini.. sejak dari pagi akak boleh tahan tak makan, takder lapar.. tapi sebaik dah niat tak puasa.... boleh terasa terus lapar... Syaitan sungguh.

Akak sedang menimbangkan apakah perlu akak berhentikan perkhidmatan orang ini dan menghantar sendiri. Yang jadi terkejar-kejarnya ialah abahnya. Mana nak kejar menghantar akak dan menghantar anak-anak.. then kena ambil anak-anak sewaktu tengahari. Tapi kalau dah menyusahkan sangat orang itu... eloklah akak berhentikan saja. Tak perlu pikir-pikir lagi siapa pulak yang akan kena tinggal di sekolah hari ini.



17 comments:

  1. nampak sgt org tu tak bape nk bertanggungjawab! sius ai ckp kak, dah 2 kali anak ai lmbt kuar ke pagar, org van tu call ai tanyekan anak ai. dia mmg tak tinggalkan. mmg TAK BOLEH pon kan> huhuhu..

    try le akak carik org lain yg boleh hantar + ambil bebudak tu..

    ReplyDelete
  2. Salam Dik Mah..

    dengan kepala yang pening ni.. terpusing2 kakcik baca catatan Dik Mah.. ada ke kakcik ingatkan Dr. Kahar yang tertinggal Ain.. ish ish ish...

    ReplyDelete
  3. Ai,
    terima kaseh kerana jadi orang pertama yang respon kemushkilan hati akak...(Akak masih ingat janji akak nak belanja nasi ayam...akak tak lupa.. cumanya tak tau bila...nanti yer..)
    Ai fikir sama macam akak...

    Kakcik,
    terima kaseh juga kerana sempat menjawap kemushkilan hati saya ari ni... dalam pening2 kakcik dah salah ingat kahar yang tinggai Ain... takpa... saya terangkan disini... ada orang lain yang kami ambil minta tolong ambil budak-budak...
    kakcik... semuga kakcik cepat sembuh..(saja saya tak kacau kakcik takut kakcik lg pening... :-))

    ReplyDelete
  4. Kesian sungguh dengan apa yang terjadi... Yg jadi mangsa adalah anak-anak..

    Begitulah perangai manusia kak.. Sabor jelah.. bergaduh pun tak guna, buat tambah sakit di hati...

    ReplyDelete
  5. azie,
    benar.. kalau nak bawa bergaduh pun tak kesudahan. Kita pun akak terserempak selalu... nak masam2 muka pun tak perlu rasanya... simpan jer dalam hati dan bila dah diluahkan begini... rasa lega sikit...
    terima kaseh kerana beri perhatian...

    ReplyDelete
  6. Cuba cari perkhidmatan yang lain. Nak ambik antar anak sekolah ni, commitment kena tinggi, dan commitment tu lah yang Fa tak de...tak kira kete bawu ke kete lama ke...(nak sebut jugak pasal kete....heeee) :)

    ReplyDelete
  7. Bab mengharapkan org bawak balik anak kita tu, I ada citer yg sgt membarakan.. Nnt I citer kat 'situ'..

    ReplyDelete
  8. Fa,
    bila dah 2 bulan sekolah,.. bukan mudah nak masukkan 3 orang budak tetiba. Kami dah berbincang, mungkin kami kena buat semula kerja2 menghantar dan mengambil anak macam tahun lepas.. Kita punya anak, kitalah yg patut kena hantar dalam memastikan keselamatan anak kita. Dah bincang tadi dgn suami, dan dia pun tak sanggup dengar ada anak kena tinggal..

    ReplyDelete
  9. Salam Mah,

    Hmmm... macam2 kan? bincanglah elok2 pastu wat keputusan terbaik. - luv QJ

    ReplyDelete
  10. QJ..
    saya bersetuju walaupun dalam perbincangan selalunya kami akan mendengar saja kata2nya tanpa dia tak pernah berstuju dgn cadangan kita....
    Kita nak guna khidmat dia..kena banyak beralah...

    ReplyDelete
  11. sorry saya lambat, kereta saje rush tapi tetap lenggang kangkong.
    inshaAllah kak rahmah, segala yang berlaku adalah dengan izinNya. mungkin ada sesuatu tu yang Dia nak kita fikirkan, sebelum yg lebih buruk berlaku.

    ReplyDelete
  12. eleena,
    biar lambat asal selamat....
    bila akak fikir dlm2.. akak dapat fikirkan hikmahnya....

    ReplyDelete
  13. Dulu kak Zai pun menggunakan khidmat orang mengambil n menghantar anak2 kesekolah bayar mahal tapi sama masaalah.Akhirnya sendiri jadi supir lagi best.Dalam kereta boleh cerita ceriti pasal sekolah.

    ReplyDelete
  14. kak zai,
    saya tak boleh amik anak sebab saya dialysis 3x seminggu... kalau hantar jugak.. sure lambat sampai hospital dan bila lambat mula dialysis, lambat habis... anak2 kena tunggu lama pulak kat sekolah.... sebab tu saya perlukan 'orang tu' amik dan antar anak... tapi... bila fikirkan semula,... saya perlu amik dan antar sendiri lepas ni....

    ReplyDelete
  15. Ai,
    semalam akak tak makan ayam pun....
    ( muka inecen... )

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...