Wednesday, April 28, 2010

Tetamu..


Inilah wajah Along Saniah. Akak sempat ambil gambarnya sewaktu Along datang semula ke unit dialysis setelah selesai urusan MRI anaknya. Kami pernah rapat bagai adik beradik dahulu dan masih berhubung hingga kini.



Pagi tadi pergi 'kerja' mcm biasa... wah...' kerja '.. memang teruk lunyai lengan akak kena kerja dgn jarum..

Sedang duyduk2 (ejaan dengan sengaja) depan mesin.... nope... salah... sebelah mesin dan uncle Loo Wai Sun..( sempat akak jeling buku rekod dia atas meja.. nak tau nama penoh...) akak di 'apit'.. kekdahnya... tiba2 dapat panggilan talipon dari kak Long Saniah. Kami berkenalan sewaktu Kak Long dan adiknya Kak Sherry (akak mengenali melalui utusan pelajar.. akak hantar surat nak berkenalan.. masa tu akak baru tingkatan 4.. Kak Sherry layan... lamalah kami berutus surat sehinggalah Kak Sherry selesai belajar di Uitm... Kak Sherry mengajak kakaknya sama2 berhijrah ke KL mencari kerja...)

Sejak dari tahun 1984.. mereka tinggal bersama2 akak dirumah akak. Mak angkat akak pun dah meninggal dunia... tinggal akak berdua dengan arwah makcik. Ditambah juga dengan seorang lagi teman (Kak Raudzah) yang turut tinggal bersama-sama kami. Jadilah kami 4 bersaudara yang lansung tak related tp mesra... Along dengan sikap penyayang menjaga kami macam adiknya juga. Kami sama2 kongsi beli lauk-pauk untuk di masak dan Along yg akan masak untuk kami. Masing2 bawa bekal ketempat kerja hasil masakan Along.

Bila dikenangkan masa muda2 dulu memang manis. Bila Along balik kampong di Gemas, akak pun ikut sekali. Akak pun berkenalan dengan ayah dan ibunya dan adik beradiknya yang lain. Hubungan kami terus mesra sehingga kini.

Along datang ziarah akak di Dialysis sewaktu Along membawa anak sulungnya untuk buat 'MRI' di Hospital Serdang. Seronok berbual sehingga akak lupa nak ambil gambar along. Katanya, dia akan singgah lagi sebaik selesai urusannya. Nanti akak ambil....

6 comments:

  1. gemas tu kampung halaman

    errppp tempat sekolah lama sya.
    atas bukit

    dah lama tak kesana
    pekena nasi ayam di bus stand gemas
    dah lama sesangat
    tak sempat

    ReplyDelete
  2. sya...
    sekali2 jengoklah kampung...( ini mesti kes mak ayah takda kat kampong...)
    nasi ayam tu ada lg tak?.. nanti kejap lg akak tanyakan along....

    ReplyDelete
  3. Sis..memang best kan bila diingat2 kenangan silam ngan kwn2. Saya dulu bila cuti suka ikut kwn2 balik kampung.

    ReplyDelete
  4. shina,
    memang best. ikut kawan balik kg pun best... dpt kenal kg... jln pun kemas baju utk sorang... sekarang... hmmmmm....

    ReplyDelete
  5. Begitulah silaturahim yg dijalin dengan ikhlas.. Hasilnya memang manis...

    ReplyDelete
  6. azie,
    Alhamdulillah....betul kata azie.. dan terima kaseh...

    ReplyDelete

Sila beri komen anda.

Hamster nak makan...